خواص دارویی ظروف مسی ((روز مادر مبارک باد))

حکیم

عطاری


 از سوی دیگر محققان یکی از علت‌های بروز بیماری آلزایمر را رسوب یون‌های آلومینیوم در مغز عنوان کرده‌اند. در دهه‌های گذشته، مردم کشور ما برای پخت غذا، مخصوصا خورشت و‌اش از قابلمه‌های مسی استفاده می‌کردند و یک کفگیر آهنی دائما درون آن می‌گذاشتند. با این وجود خیلی‌ها نمی‌دانستند، چرا این کفگیر آهنی باید درون قابلمه مسی قرار گیرد، فقط می‌دانستند که برای پخت غذا خوب است. اما داستان از این قرار است که بدن –مخصوصا مغز- برای سلامت و نشاط و کنترل اسیدلاکتیک و کورتیزول، شش میلیارد یون مس و به همین نسبت یون‌آهن نیاز دارد.
کمبود یون مس باعث می‌شود که شما دائما احساس رخوت، خواب‌آلودگی و کسالت کنید. در ضمن هیچ دارویی نمی‌تواند از یون یک عنصر، برای شما قرص تهیه کند و آن قرصی که مثلا‌آهن برای ما می‌پیچند، فقط شامل مولکول‌آهن است که برای بدن هیچ کاربردی ندارد. هنگام پخت غذا در قابلمه مسی از یون آزاد شده این ظرف در غذا استفاده و بدن شما احساس فوق‌العاده نشاط و انرژی می‌کند و دیگر از خمیازه و کسالت خبری نیست و همچنین باعث طول عمر مفید و سلامتی جسمی مخصوصا برای خانم‌ها ست. به‌‌رغم این خواص ظروف و قابلمه‌های مسی، به یکباره در دهه ۵۰ این قابلمه مسی‌ها و کفگیرهای آهنی توسط «نون‌خشکی‌ها» به قیمت پایین خریداری شد و قابلمه‌های مسی جای خود را به ظروف استیل و تفلون و آلومینیومی داد.

می‌گویند غذا در این قابلمه‌ها زود می‌پزد و به کف نمی‌چسبد. اما افرادی که ظروف مسی را کنار گذاشتند، خبر ندارند که همین یون‌های مضر در این نوع ظروف عامل سرطان بوده و یک فرد بزرگسال را طی پنج سال به بیماری‌های کبدی و خونی و بعدش هم سرطان دچار می‌کنند.

محققان و پزشکان توصیه می‌کنند برای پخت غذا، مخصوصا غذاهای آبکی، از قابلمه مسی و کفگیر آهنی استفاده کنید و حداقل برای یک بار هم که شده تا سه روز اثر آن را روی بدن خودتان خواهید دید.

جالب است این را هم بدانید در شمال ایران، هنگام پخت خورشت، مخصوصا فسنجان یک تکه‌آهن یا نعل اسب در قابلمه می‌اندازند تا حسابی خورشت رنگ بگیرد، این کار باعث آزاد شدن یون‌های‌آهن و سلامتی بدن می‌شود و اگر دقت کنیم مردم مازندران و گیلان تقریبا در حد صفر دچار بیماری‌های خونی می‌شوند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:,ساعت17:57توسط حکیم | |